Tala eller tiga?

Rätt ofta hör man att man som företag, myndighet eller officiell person inte ska ge sig in i diskussioner på sociala medier. Det anses bara ge bränsle till brasan – bättre att då tiga ihjäl det hela.

Jag vänder mig mot detta resonemang. Genom att sakligt, tålmodigt och vänligt svara på de argaste inlägg har man mycket att vinna. Är inlägget man svarar på vinklat kan man ge sin version och rätta till faktafel. Har man själv gjort fel har man mycket att vinna på att ödmjukt erkänna sina fel och erbjuda bättring.

Nyligen cirkulerade ett inlägg på facebook om en familj som påstod sig blivit stoppade vid en konsert eftersom deras dotter som har en cp-skada satt i barnvagn. De menade att detta var diskriminerade mot barnfamiljer och mot handikappade. Trots att det relativt tydligt i inlägget framgick att det var barnvagnen som var ett problem, inte barnet, fick inlägget mycket starka reaktioner av typen ”så svinigt” ”stäm skiten ur dem”.

Arrangören gick sedan ut med en kommentar, där de förklarade att familjen hade flera barnvagnar, och att de hade fått lov att ta in barnvagnen med det funktionshindrade barnet, men inte den andra. Då valde familjen själva att inte gå in alls. De påpekar även att informationen om att barnvagnar av säkerhetsskäl inte var tillåtna på området funnits på hemsidan sedan biljettsläppet.

Här vänder folkstormen. Nu får arrangören stöd för sin version, som upplevs som trovärdigare.

Vad hade hänt om arrangören istället hade valt att ligga lågt? Jag tror att några enstaka källkritiska röster hade ifrågasatt påståendena om diskriminering och särbehandling, men majoriteten hade fortsatt skandera ”korsfäst”.

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>